حمله پهپادی مقاومت اسلامی بحرین به رژیم صهیونیستی مهلت ثبت نام آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی تمدید شد+جزئیات میرباقری: تلاش می‌کنیم «سلمان فارسی» را در ۱۴۰۵ به پخش برسانیم آغاز بهره‌برداری از ۲۹۵۰ طرح جهاد سازندگی در خراسان رضوی آمادگی برای ساماندهی ۵۸۰۰ گروه جهادی در خراسان رضوی | دستگاه‌های اجرایی با گروه‌های جهادی متصل می‌شوند ۳۴ هزار شهید و تخریب ۹۵ درصد تأسیسات در دویست‌ونهمین روز جنگ غزه دعوت استاندار خراسان رضوی از گروه‌های جهادی برای مشارکت بیشتر در طرح تحول روستایی جزئیاتی از توافق پیشنهادی آتش‌بس میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی درخواست روسیه برای تحقیق درباره گور‌های دسته‌جمعی غزه غرب به اوکراین برای حمله به روسیه چراغ سبز نشان داد ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی را تحریم کرد آغاز تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم ​​​​​​​لتونی: اوکراین مجوز غرب برای حمله به خاک روسیه را دریافت کرده است هاآرتص: جوانان اسرائیلی در حال ترک اسرائیل هستند ترور یک فرمانده مقاومت به دست تشکیلات خودگردان + عکس حملات رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات در فلسطین اشغالی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) رصد تحرکات نظامیان صهیونیست در مرز لبنان توسط حزب الله + فیلم ۳۰۰ تحریم جدید آمریکا علیه نهادهای روسی، چینی و دیگر کشورها به بهانه جنگ اوکراین زلنسکی یکی از مقام‌های سرویس امنیتی اوکراین را برکنار کرد
سرخط خبرها

تحریم‌شکن | رسانه‌های خارجی و مقامات کشورمان افزایش صادرات نفت ایران را تأیید کردند

  • کد خبر: ۹۸۸۸۱
  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
تحریم‌شکن | رسانه‌های خارجی و مقامات کشورمان افزایش صادرات نفت ایران را تأیید کردند
براساس اخباری که اکنون منتشر می‌شود و مسئولان دولتی و رسانه‌های خارجی هم آن را تأیید می‌کنند، صادرات نفت ایران در دولت سیزدهم به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در سال‌های گذشته همیشه بر کاهش وابستگی بودجه و درآمد کشور به نفت تأکید شده، اما همچنان «نفت» مهم‌ترین شاخص تأمین بودجه کشور است و همین امر باعث شد رئیس جمهور سابق آمریکا با اعمال فشار‌های حداکثری به ایران، بیان کند که قصد دارد میزان فروش نفت ایران را به صفر برساند.

پیش از اعمال تحریم‌های حداکثری ایالات متحده آمریکا، جمهوری اسلامی ایران روزانه بیش از ۲ میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد که پس از تحریم‌ها به کمتر از ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسید و درنهایت تا پایان دولت دوازدهم ایران می‌توانست حدود ۹۵۰ هزار بشکه در روز صادر کند.

تأییدیه مقامات ایران

اما براساس اخباری که اکنون منتشر می‌شود و مسئولان دولتی و رسانه‌های خارجی هم آن را تأیید می‌کنند، صادرات نفت ایران در دولت سیزدهم به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، پنجشنبه شب در گفت وگوی ویژه خبری صداوسیما بیان کرد: دمکرات‌های آمریکا می‌گفتند تحریم‌های فلج کننده را برای ایران دنبال می‌کنیم و ترامپ هم فشار حداکثری را مطرح کرد. تحریم‌های آمریکا از جنس ثانویه است و هر کشوری که با ایران قصد مراوده اقتصادی داشت نیز تحریم می‌شد. ایران اکنون یک میلیون و۲۰۰هزار بشکه نفت می‌فروشد و پول آن را هم می‌گیرد و کارمزد این فروش هم بسیار کمتر از قبل تحریم هاست.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، نیز در نشست خبری که سه شنبه، نوزدهم بهمن ماه برگزار کرد، در پاسخ به پرسشی دراین باره که برخی معتقدند فروش نفت به این دولت ربطی ندارد و با وجود رفتن ترامپ این اتفاق افتاده است، تصریح کرد: دولت خودش را به یک موضوع محدود نمی‌کند و باجدیت برای تأمین منافع ملی مذاکرات را هم پیش می‌برد و در حوزه فروش نفت هم پابه پای لغو مؤثر همه تحریم ها، خنثی سازی تحریم‌ها را با جدیت پیش برده و موفق هم بوده است.

سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور، نیز در سفری که به مناسبت ۲۲ بهمن و شرکت در راهپیمایی خودرویی به بندرعباس داشت، درباره فروش نفت ایران تأکید کرد: امروز در زمینه نفت دیگر تحریم‌ها از کار افتاده است و این حضور امروز شما بی شک آثار و برکات فراوانی دارد که آثار آن در آینده نمایان خواهد شد.

رسانه‌ها چه گفتند؟

رسانه‌های داخلی و خارجی نیز به ماجرای فروش نفت ایران پرداختند. خبرگزاری صداوسیما در مطلبی به صادرات نفتی ایران در سال‌های گذشته پرداخت و با اشاره به صادرات بنزین به ونزوئلا نوشت: در بهار سال۱۳۹۹ بود که نفت کش‌های ایرانی از خلیج فارس به حرکت درآمدند، مقصد هم ونزوئلا یک عضو دیگر از باشگاه تحریمی‌ها بود.

نفت کش‌های ایرانی موج‌های پرتلاطم دریا را پشت سر می‌گذارند؛ با چراغی روشن و پرچم برافراشته ایران زیر رصد همه ماهواره هایشان. کشتی‌های حاوی بنزین ایران در میان استقبال مردم ونزوئلا رسیدند بیخ گوش آمریکا و این موضوع شد آغازی بر یک پایان. پایان تحریم‌هایی که می‌خواست نفتمان روی دستمان بماند. آمار‌های جهانی می‌گویند میزان فروش روزانه نفت ایران از ۵۰۰هزار بشکه در بهار ۱۳۹۹ به بیش از یک میلیون بشکه در روز، در بهمن۱۴۰۰ رسیده است.

بیان «افزایش فروش نفت ایران» فقط به رسانه‌ها و مسئولان داخلی محدود نیست و خبرگزاری رویترز هم به این موضوع واکنش نشان داده است. این خبرگزاری بریتانیایی نوشت: صادرات روزانه نفت ایران در پایان ماه دسامبر گذشته به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسیده است که بیشترین میزان در سه سال گذشته به شمار می‌رود.

در این گزارش که با استناد به آمار شرکت‌های ردیابی نفت کش‌ها منتشر شده، آمده که بخش عمده نفت ایران به چین صادر شده است. در ادامه آمده است که دولت آمریکا در ماه‌های گذشته رایزنی‌هایی را با چین برای توقف خرید نفت از ایران انجام داده است، اما افراد و شرکت‌های چینی را که نفت از ایران وارد کرده بودند، مجازات نکرده است.

از طرف دیگر، بیان شده است که ایران ۲۰۰ میلیون بشکه نفت ذخیره شده روی دریا دارد که آماده ارسال و صادرات است. با فرایند توافق هسته‌ای و به نتیجه رسیدن مذاکرات، می‌توان انتظار داشت که صادرات نفت ایران تا ۶/۳ میلیون بشکه در روز افزایش یابد. به این ترتیب، سطح تولید ایران به سطح قبل از تحریم‌ها بازمی گردد، ولی این اتفاق به دلیل سال‌ها سرمایه گذاری کم در میادین نفتی و کاهش تولید، زمان خواهد برد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->